HRL to usługi: outsourcing kadrowo-płacowy, księgowości, doradztwo personalne, szkolenia zawodowe: kursy kadrowo-płacowe, rekrutacja i selekcja pracowników

Cele oceniania pracowników

Jakie są cele oceniania pracowników?

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że ocenianie pracowników jest procesem, w którym dokonywane jest wartościowanie cech osobowych, takich jak: postawa, zachowania czy też poziom wykonania zleconych zadań. Ocenianie powinno być prowadzone cyklicznie i musi mieć charakter długotrwały – tutaj nie mylmy oceniania ”zwyczajnego” z wartościowaniem pracy – ( są to dwie różne rzeczy).

Ocenianie pracowników musi spełniać kilka funkcji:

  1. Ewaluacyjność jest to ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jej jakości, wywiązywania się z obowiązków oraz przydatności do pracy na stanowisku.
  2. Rozwojowość jest to możliwość rozwijania się pracownika na danym stanowisku – dzięki temu pracownik może stać się ,,nową siłą” w naszej firmie na wyższym stanowisku.
  3. Motywacyjność związana jest ze sprawdzeniem jak ocena wpływa na pracę ocenianego.
  4. Informacyjność postrzeganie ocenianego przez przełożonych i współpracowników. Tutaj oceny dotyczą perspektyw w miejscu pracy.
  5. Decyzyjność – stanowi podstawę do zmian kadrowych.

Dlatego musimy wiedzieć, że ocena pracowników nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Tutaj oceniane są zachowanie, działanie, skuteczność i formy zachowania.

Głównymi celami oceniania pracowników są:

pracownicyProdukcyjność-ekonomiczna czyli ocena wpływająca na wzrost wydajności pracy, poprawę jej jakości i zwiększenie gospodarności. Ocena społeczna zaspokajająca potrzebę własnej oceny u pracowników, kształtuje ona główne postawy oraz wpływa na utożsamianie się pracowników z organizacją. Na końcu możemy wyróżnić ocenę instrumentalną, pomagająca we wnikliwej analizie i rejestrowaniu osiągnięć i postępów pracowników.

System oceniania składa się z takich celów jak:

– Cele oceniania i zasady oceniania.

– Odpowiednie kryteria oceniania.

– Podmiot oceniania – pracownik.

– Przedmiot oceniania – praca.

– Techniki oceniania.

– Częstotliwości oceniania.

Zasady oceniania pracowników jednoznaczne ustalenie celu oceny – pozwala na dobranie odpowiednich technik oraz kryteriów, dany udział pracowników przy ustalaniu kryteriów i pełna ich akceptacja, stosowanie różnych kryteriów, dobór technik oceniania pod kątem przyjętych celów czy też dobra znajomość części składowych systemu oceniania przez zespół oraz szkolenie osób dokonujących oceny w zakresie stosowanych technik i prosty lecz jednoznaczny sposób dokonywania ocen.

Oczywiście dostęp do informacji o wynikach dla ocenianych wraz z poufnością wyników ocen i możliwością odwołania się od niej. Na koniec systematyczność przeprowadzania formalnych ocen pracowników i ustalenie celów, które będą stanowić podstawę głównej oceny i zaliczeń.