HRL to usługi: outsourcing kadrowo-płacowy, księgowości, doradztwo personalne, szkolenia zawodowe: kursy kadrowo-płacowe, rekrutacja i selekcja pracowników

Outsourcing HR w Polsce? Czy to opłacalne?

Na początku tego materiału stwierdzamy, że szkolenia czy rekrutacja w systemie outsourcingu, jest już na tyle sprawdzonym rozwiązaniem, że dla wielu firm jest to praktycznie system naturalny. Trochę inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o outsourcing kadrowo-płacowy.

Dlaczego Outsourcing HR wciąż jest postrzegany w Polsce jako nowatorski i niestandardowy?

rekrutacja-pracowniczaPrzede wszystkim dlatego, gdyż Outsourcing HR to bardzo trudny proces. A czy firma go wykorzysta czy nie, zależy tylko od osoby zarządzającej i od poziomu mentalności biznesowej w firmie. Menedżerowie w naszym kraju przyzwyczaili się do myśli – że jeśli posiadają służby HR-owe, to dopiero wtedy zarządzają – a to, tak nie do końca funkcjonuje. Najlepiej posiadać część służb, natomiast resztę outsourców, ponieważ jest to koszt zatrudnionych ludzi, koszt wiedzy i przede wszystkim dostęp do skali przypadków, które się dzieją w otoczeniu. Z kolei wskaźnik adaptacji outsourcingu naliczania płac i administracji kadr dla ogółu firm w Polsce kształtuje się, zależnie od danego segmentu i branży, na poziomie od 5 do 10 procent – to właśnie wynika z badań przeprowadzanych przez firmę ADP. Tutaj podkreślmy, że w Europie, outsourcing kadr i płac od wielu lat jest popularnym modelem biznesowym a w samej Belgii korzysta z niego niemal 80 procent firm, a we Francji nawet około 40 procent.

Niestety ale firmy zagraniczne dużo łatwiej i chętniej decydują się na outsourcing – dlaczego?          

Odpowiedź jest prosta, manager firmy stara się walczyć z kosztami stałymi, które w dużej mierze, stanowią dla biznesu największy problem. Zasada jest jedna – jeśli koszt stały uda się zamienić na zmienny, to można go bez problemu dostosowywać do biznesu – także w obszarze personalnym.

brandingJednak należy podkreślić, że w ostatnim czasie dynamiczna sytuacja na rynku zaczyna doprowadzać do tego, że również i polskie firmy chętniej sięgają po to rozwiązanie. Tutaj popyt się zmienia, a to do niego należy dopasowywać wielkość zatrudnienia i to niezależnie od tego, ilu mamy pracowników w danym momencie, to wewnętrzne działy kadr muszą być na tyle rozbudowane, by być stale gotowe do obsługi zwiększonej liczby pracowników.

Dobrze jest pamiętać o tym, że współpracując z firmą zewnętrzną, koszt obsługi kadrowo-płacowej jest ściśle uzależniony od liczby pracowników a to oznacza, że jeśli firma administruje kadrami i nalicza płace w okresie zwiększonego popytu dla 300 pracowników, to firmie zewnętrznej będzie wyliczone wynagrodzenie za 300 pracowników z kolei gdy zatrudnienie w firmie spadnie – opłata za usługi będzie proporcjonalnie niższa.