HRL to usługi: outsourcing kadrowo-płacowy, księgowości, doradztwo personalne, szkolenia zawodowe: kursy kadrowo-płacowe, rekrutacja i selekcja pracowników

Zarządzanie kompetencjami

Zarządzanie kompetencjami

Zarządzanie kompetencjami jest to proces, który opisuje kompetencje pracowników w przejrzysty sposób, zapewniając przy tym ich transfer i wykorzystanie ich rozwoju w aspekcie strategicznych celów przedsiębiorstwa. W odpowiedni sposób wprowadzone mechanizmy zarządzania kompetencjami powinny pomóc w określeniu umiejętności, których wymaga odpowiednie stanowisko, przy jednoczesnym zidentyfikowaniu kompetencji pracownika.

leasing pracowniczyOdpowiednie zarządzanie kompetencjami reprezentuje najnowszy nurtów zarządzania zasobami ludzkimi.

Sam początek zainteresowania zarządzaniem kompetencjami w samej literaturze wskazuje się na rok 1973, kiedy to został opublikowany artykuł – „Badać raczej kompetencje niż inteligencję”. Artykuł charakteryzował się prostotą, zwrócił tym samym uwagę, że żadne testy psychologiczne czy oceny i świadectwa szkolne nie pozwalają przewidzieć, czy dany człowiek odniesie sukces zawodowy. Dlatego innymi metodami zatrudnienia stały się identyfikowanie sposobów myślenia i zachowania osób, które odnoszą sukcesy w pracy.

W obecnym czasie, kompetencje w świetle obecnych definicji jest sposobem prowadzenia polityki personalnej w firmie, w której pojęcie kompetencji staje się głównym ogniwem. Tutaj łączą się działania z zakresu rekrutacji, selekcji czy też ścieżki kariery, ocen pracowników i szkoleń z systemów motywacyjnych.

Dlatego zarządzanie kompetencjami jest działalnością praktyczną, zorientowaną na osiągnięcie założonych przez firmę celów.

Jest to bowiem dyscyplina zarządzania, która ma za zadanie opisywanie wszelkich kompetencji w przejrzysty sposób przy jednoczesnym wykorzystaniu i rozwijaniu kompetencji pracownika. Oczywiście zarówno dla własnych celów, jak i celów firmy. Zarządzanie tego typu jest istotne i oparte na wiedzy z zakresu prowadzenia przedsiębiorstwa, wykracza jednak poza rozumienie wykształcenia i doskonalenia. Dzięki temu systemowi jest możliwość ciągłego uczenia się, organizacji, wykorzystywania i wprowadzania na rynek kompetencji danej jednostki pracującej.

Taki sposób prowadzenia polityki personalnej przynosi duże korzyści także zatrudnionym jednostkom – celami zarządzania kompetencjami jest bowiem rozwijanie zdolności ludzi do wykonywania danej pracy oraz zwiększenie poziomu satysfakcji pracowników oraz ich pozycji na rynku pracy.