Ocenianie pracowników

Ocenianie pracowników: metody i zasady

Jakie są cele oceniania pracowników?

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że ocenianie pracowników jest procesem, w którym dokonywane jest wartościowanie cech osobowych, takich jak: postawa, zachowania czy też poziom wykonania zleconych zadań. Ocenianie powinno być prowadzone cyklicznie i musi mieć charakter długotrwały – tutaj nie mylmy oceniania ”zwyczajnego” z wartościowaniem pracy – ( są to dwie różne rzeczy).

Ocenianie pracowników musi spełniać kilka funkcji:

1. Ewaluacyjność – jest to ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jej jakości, wywiązywania się z obowiązków oraz przydatności do pracy na stanowisku.

2. Rozwojowość – jest to możliwość rozwijania się pracownika na danym stanowisku – dzięki temu pracownik może stać się ,,nową siłą” w naszej firmie na wyższym stanowisku.

3. Motywacyjność – związana jest ze sprawdzeniem jak ocena wpływa na pracę ocenianego.

4. Informacyjność – postrzeganie ocenianego przez przełożonych i współpracowników. Tutaj oceny dotyczą perspektyw w miejscu pracy.

5. Decyzyjność – stanowi podstawę do zmian kadrowych.

Dlatego musimy wiedzieć, że ocena pracowników nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Tutaj oceniane są zachowanie, działanie, skuteczność i formy zachowania.

Głównymi celami oceniania pracowników są:

Produkcyjność-ekonomiczna czyli ocena wpływająca na wzrost wydajności pracy, poprawę jej jakości i zwiększenie gospodarności. Ocena społeczna zaspokajająca potrzebę własnej oceny u pracowników, kształtuje ona główne postawy oraz wpływa na utożsamianie się pracowników z organizacją. Na końcu możemy wyróżnić ocenę instrumentalną, pomagająca we wnikliwej analizie i rejestrowaniu osiągnięć i postępów pracowników.

System oceniania składa się z takich celów jak:
– Cele oceniania i zasady oceniania.
– Odpowiednie kryteria oceniania.
– Podmiot oceniania – pracownik.
– Przedmiot oceniania – praca.
– Techniki oceniania.
– Częstotliwości oceniania.

Zasady oceniania pracowników – jednoznaczne ustalenie celu oceny – pozwala na dobranie odpowiednich technik oraz kryteriów, dany udział pracowników przy ustalaniu kryteriów i pełna ich akceptacja, stosowanie różnych kryteriów, dobór technik oceniania pod kątem przyjętych celów czy też dobra znajomość części składowych systemu oceniania przez zespół oraz szkolenie osób dokonujących oceny w zakresie stosowanych technik i prosty lecz jednoznaczny sposób dokonywania ocen.

Oczywiście dostęp do informacji o wynikach dla ocenianych wraz z poufnością wyników ocen i możliwością odwołania się od niej. Na koniec systematyczność przeprowadzania formalnych ocen pracowników i ustalenie celów, które będą stanowić podstawę głównej oceny i zaliczeń.

Jak oceniać pracowników?

W części obowiązkowej, podlegają wszyscy pracownicy.

Skala ocen:
– Skala ocen zadowalająca: Ocena celująca – 6, ocena bardzo dobra – 5, ocena dobra – 4
– Skala ocen niezadowalająca: Ocena dostateczna – 3, ocena niezadowalająca – 2, ocena negatywna- 1.

Część oceniana obejmuje:

– Rzetelność, chodzi tu przede wszystkim o wnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów czy też informacji.

– Terminowość, kładziony jest tu duży nacisk o dbałość i przestrzeganie terminów określonych przepisami dotyczących wykonywanych zadań.

– Wywiązywanie sie z zadań w wyznaczonym terminie oraz wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

– Kolejna część obejmuje umiejętności zastosowania odpowiednich przepisów – znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków, które wynikają z opisu stanowiska pracy. Odpowiednie umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów czy też umiejętności związane ze zastosowaniem właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy i rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

– Organizowanie pracy obejmuje planowanie działań i odpowiednią organizacje pracy w celu wykonania zadań. Określanie odpowiednich celów, odpowiedzialności czy też ram czasowych działania. Ustalanie odpowiednich priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu oraz tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko terminowych.

– Ostatnia część obejmuje postawę etyczną, która obejmuje wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, nie budzących żadnych podejrzeń. Odpowiednia dbałość o nieposzlakowaną opinie i postępowanie zgodne z etyką zawodową.
Kryteria wyboru:

– Wiedza z wybranej dziedziny nauki, która warunkuje odpowiedni poziom realizowanych zadań i obsługi urządzeń technicznych – odpowiedni stopień wiedzy oraz umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego i urządzeń biurowych.

– Bardzo dobra znajomość języka obcego i realizowanie przy tym zadań, pozwalających na płynne czytanie i rozumienie dokumentów, pisanie dokumentów, mówienie w języku obcym, rozumienie innych osób.

– Nastawienie na rozwój oraz podnoszenie kwalifikacji, zdolność oraz skłonność do uczenia sie, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedze.

 

Related posts